Firma Divergent to pionier w dziedzinie produkcji pojazdów z wykorzystaniem technologii druku 3D komponentów metalowych. Jej innowacyjne podejście umożliwia tworzenie lekkich, wydajnych i przede wszystkim unikalnych konstrukcji. Głównym narzędziem wykorzystywanym przez firmę są drukarki 3D firmy SLM Solutions.

 

Wizja Divergent i wdrożenie druku 3D.

Założona przez obecnego CEO, Kevina Czingera, firma Divergent wprowadziła opatentowane, kompleksowe rozwiązanie sprzętowo-programowe, które integruje druk 3D z metalu w proces projektowania, inżynierii i produkcji zaawansowanych struktur pojazdów dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego. Od samego początku, własny Divergent Production System został dostosowany do automatyzacji projektowania strukturalnego i optymalizacji dla produkcji seryjnej lekkich struktur bez konieczności dużych, kapitałochłonnych inwestycji w fabryki i narzędzia i oprzyrządowanie.

 

Droga do NXG.

W 2019 roku Divergent Technologies zakupiło pięć przedprodukcyjnych systemów do wytwarzania addytywnego następnej generacji od SLM Solutions. Ostatecznym celem była produkcja komponentów 3D dla super samochodów. Obie firmy pracują wspólnie w ramach Joint Development Partnership (JDP) od 2017 roku. Współpraca obejmowała rozwój "maszyny wielolaserowej następnej generacji", która mogłaby być używana do produkcji metalowych komponentów samochodowych i części lotniczych (współpraca zaowocowała 12-laserowym systemem NXG XII 600). 

Drukowanie samochodów przyszłości.

Wizja Divergent polega na zmianie podejścia do produkcji samochodów poprzez tworzenie nadwozi i innych metalowych struktur w lokalnych centrach produkcji addytywnej. W ciągu kilku lat firma udowodniła, iż jest to możliwe, tworząc funkcjonalny pojazd wyposażony w elementy drukowane w 3D. Rezultatem tych prac jest super samochód Blade, którym kiedyś jeździł Jay Leno. W 2020 roku Divergent rozpoczął seryjną produkcję struktur krytycznych dla bezpieczeństwa dla klientów OEM w USA i Europie, a następnie przystąpił do wdrażania zaawansowanych zakładów produkcyjnych u klientów. Firma uczestniczy w "licznych globalnych programach producentów samochodów" i ostatecznie zamierza obsługiwać 20 systemów drukowania 3D następnej generacji w swojej fabryce.

 

Divergent produkuje lekkie komponenty zawieszenia i konstrukcji, które zostały zaprojektowane w sposób generatywny, w tym zestaw wahaczy, zaciski hamulców czy obudowę skrzyni biegów. Wahacze zostały wyprodukowane przy użyciu jednego z przedprodukcyjnych systemów AM, które zostały opracowane wspólnie przez SLM Solutions i Divergent. Natomiast elementy zawieszenia i podwozia, które zostały przetestowane na ponad 450 000 kilometrów symulowanych warunków drogowych - zostały wyprodukowane za pomocą komercyjnie dostępnych systemów SLM Solutions, takich jak SLM 500. Ostatecznie jednak wszystkie komponenty Divergent będą drukowane za pomocą wspólnie opracowanych maszyn następnej generacji, czyli NXG XII 600.

 

Drukarki SLM Solutions, które wykorzystuje Divergent, to najwyższej klasy urządzenia do produkcji seryjnej, pracujące w technologii Laser Powder Bed Fusion (L-PBF). Te precyzyjne maszyny oferują szeroki zakres możliwości, umożliwiając drukowanie elementów z różnych materiałów, w tym stali nierdzewnej, aluminium, tytanu i innych stopów metali. Wykorzystanie druku 3D w produkcji samochodów oferuje szereg zalet. Pozwala na większą elastyczność w projektowaniu, umożliwiając twórczą swobodę, jakiej nie oferuje tradycyjna produkcja.

 

Zalety technologii przyrostowych.

Jednym z największych atutów wykorzystania technologii przyrostowych jest redukcja odpadów. Ponieważ elementy są „drukowane” warstwa po warstwie, ilość odpadów jest znacznie mniejsza w porównaniu do tradycyjnych metod obróbki, które zazwyczaj polegają na wycinaniu materiału z większego kawałka, tzw. metody ubytkowe. Druk 3D pozwala również na szybkie prototypowanie i przeprowadzenie kilku iteracji, umożliwiając producentom sprawdzanie i doskonalenie swoich projektów w krótkim czasie. Możliwość tworzenia skomplikowanych geometrii, które są trudne do wykonania za pomocą tradycyjnych metod, możliwości zastosowania chłodzenia konformalnego, czy znacząca redukcja masy elementów, to kolejne istotne atuty. Wreszcie, druk 3D może przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, ponieważ proces ten zużywa mniej energii i materiałów niż tradycyjne metody produkcji.

 

Owoc prac inżynierów - Czinger 21C - najszybszy seryjny samochód na Świecie

Nowa firma Czinger została założona w 2020 roku w Los Angeles przez założyciela Divergent, Kevina Czingera, aby wyprodukować swój pierwszy hipersamochód, Czinger 21C. Stworzony przez "rzemieślników XXI wieku" przy użyciu technologii addytywnej, innowacyjny pojazd zadebiutował na Geneva International Motor Show tego samego roku. Ten flagowy model Divergent, jest prawdziwym mistrzostwem innowacji. Jego unikalna konstrukcja i precyzyjne wykonanie sprawiają, że jest to samochód, który wyznacza nowe standardy w przemyśle motoryzacyjnym. Model C21 korzysta z druku 3D z metalu w sposób, który jest nie tylko nowatorski, ale również bardzo praktyczny. Istotne elementy samochodu, takie jak elementy zawieszenia, komponenty silnika, skrzyni biegów czy zaciski hamulców, są produkowane za pomocą drukarek SLM Solutions. Dzięki temu możliwe jest tworzenie skomplikowanych geometrii, które byłyby trudne do osiągnięcia przy użyciu tradycyjnych technik produkcyjnych. 

 

  • Napęd: Układ składa się z: 2,88 l silnika V8 o mocy 937 KM oraz dwóch silników elektrycznych, oferując łączną moc 1250 KM (932 kW) lub opcjonalnie 1350 KM (1,006 MW).
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 1,9 sek.
  • Przyspieszenie od 0 do 300 km/h: 8,5 sek.
  • Prędkość maksymalna: 432 km/h. 
  • Masa: 1250 kg.

 

Współpraca między Divergent i SLM Solutions to idealny przykład, jak technologia może przekształcić przemysł motoryzacyjny. Druk 3D przynosi niewiarygodne korzyści, zarówno w zakresie projektowania, jak i produkcji, umożliwiając twórcy samochodów tworzenie bardziej złożonych, efektywnych i zrównoważonych modeli. Z pewnością możemy oczekiwać więcej innowacji w tej dziedzinie w najbliższych latach. Lukas Czinger, współzałożyciel firmy, podsumował: "21C to najbardziej zaawansowany technologicznie hipersamochód na świecie. Od oprogramowania sterowanego przez AI używanego do jego projektowania, po opatentowane stopy metali, z których są drukowane jego struktury, 21C reprezentuje ponad siedem lat rozwoju technologii i setki milionów przeznaczonych na inwestycje. Nie tylko dostarcza on wiodącą w branży wydajność pod każdym względem, ale także symbolizuje technologię, która zasadniczo zmieni sam przemysł motoryzacyjny - to jest pojazd o historycznym znaczeniu".

 

 

Czy jesteś ciekawy, jak technologia druku 3D może wpłynąć na twoją firmę? Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach, jakie oferuje druk 3D? Skontaktuj się z nami!